Rozhovor s Joe Provisorem vedly Eva Dittingerová a Veronika Rodová pro časopis Komenský (3/144, 2020)
úterý 4. srpna 2020
O poradních kruzích jako o prastarém a užitečném způsobu otevřené komunikace mezi žáky a učiteli. Rozhovor s Joe Provisorem
Ve školách se setkáváme s kruhovým uspořádáním stále častěji, ať už
během výuky jednotlivých předmětů nebo v rámci ranních či komunitních
kruhů. Jak v rozhovoru upozorňuje Joe Provisor, i kruh může být místem,
kde se realizuje tradiční školní hierarchie a frontální vyučování. Nebo
naopak může při zvýšené kvalitě pozornosti, kterou věnujeme sobě i
druhým v kruhu, poskytnout příležitost zapojit do života školy naše
vlastní zkušenosti a společně budovat kulturu, kde má každý hlas svůj
význam. Své zkušenosti s využitím kruhu ve školách, jak ve třídách, tak
učitelských sborech a širších komunitách, předává na svých seminářích
pro pedagogy i během opakovaných návštěv Evropy, Českou republiku
nevyjímaje. Opírá se přitom o významně formalizovanou podobu kruhového
procesu – poradní kruh (v angličtině council). Poradní kruh nabízí
možnost využívat různé formy kruhové práce v závislosti na způsobech,
jak je v kruhu předáván tzv. mluvicí předmět, nebo jak je uspořádán jeho
prostor – kruh v kruhu atd. S kruhem je možné pracovat nejen v rámci
třídnických hodin, ale i v jednotlivých vyučovacích předmětech (např.
při přípravě a podpoře čtení a psaní, při zkoumání očekávání, postojů,
mylných představ o předmětu, při přenosu teorie do praxe, jako podpora
spolupráce mezi učitelem a žákem, při stanovování cílů a akčních plánů,
při utváření třídních norem – chování, očekávání, integrity, podpory
vzájemných vztahů, budování komunity a porozumění).
Rozhovor s Joe Provisorem vedly Eva Dittingerová a Veronika Rodová pro časopis Komenský (3/144, 2020)
Rozhovor s Joe Provisorem vedly Eva Dittingerová a Veronika Rodová pro časopis Komenský (3/144, 2020)